Dnešní moderní motory jsou vystaveny většímu náporu. Proto výrobci automobilů na celém světě přecházejí ke stále řidším viskozitním třídám, aby splnili vyšší nároky na úsporu paliva. To vede k dramatickému nárůstu používání plně syntetických olejů v novějších automobilech, pickupech, SUV a pracovních dodávkách. Tento trend již probíhá.
Co je syntetika?
Co znamená „syntetický“? Pravděpodobně to není nejvhodnější označení, protože je přesným opakem označení „pravý“ – a to u motorových olejů rozhodně neplatí. Syntetické motorové oleje se vyrábí z různých výkonnostních přísad a základního syntetického oleje. Na rozdíl od minerálních základních olejů mají syntetické základní oleje molekuly stejného tvaru a velikosti. Jsou optimalizovány tak, aby fungovaly konzistentně lépe, než minerální základní oleje*.
To přináší mnoho výhod pro novější a pokročilé motory. Syntetické oleje se nerozkládají tak snadno jako minerální oleje. Znamená to, že déle chrání motor před nadměrným kontaktem kov-kov, který způsobuje opotřebení. Syntetické motorové oleje také lépe fungují za extrémně vysokých a nízkých teplot. Za chladného počasí proudí syntetické oleje do všech důležitých částí motoru rychleji, než olej na minerální bázi. Ve vyšších teplotách vykazují syntetika větší oxidační stabilitu, než oleje na minerální bázi, a neodpařují se tak rychle, což přispívá k lepší a dlouhodobější ochraně motoru.
Co je syntetika?
Syntetika umožňuje nástup nové generace technologie motorů. Kupříkladu společnost General Motors hledala motorový olej, který by splňoval vlastní specifikaci dexos1 ™ Gen 2. Hledaný olej měl chránit před předzápalem při nízkýcch otáčkách (LSPI), zejména u turbodmychadel s malým objemem přeplňování. Vzhledem k celkovému posunu k olejům s nižší viskozitou přicházejí třídy 0W-20, 0W-30 a připravuje se třída 0W-16. Všechny tyto materiály vyžadují syntetiku. Nelze používat pouze minerální oleje. Výrobci OEM zkoumají ještě nižší viskozity – například 0W-8. Očekává se, že se bude jednat o plně syntetické složení. Japonská auta používají již řadu let třídu 0W-20. Nyní je následují výrobci v USA a v Evropě. Jakmile vstoupí v platnost nová specifikace ILSAC GF-6 (pravděpodobně v roce 2019), očekává se, že syntetické látky budou hrát stále významnější roli.